Skal I bruge en aktivitet, en oplevelse eller bare en god idé til teambuilding?

Spørg os hvordan vi kan arrangere en hel eller en halv dag for jer, der er spækket med gode oplevelser og øvelser.


Skoleteambuilding

Varighed 3-4 timers forløb
De 3-4 friluftsaktiviteter forventes at være følgende

  1. Icebreaker: Biltrækning eller Bedstemorsdug
  2. Bungy-run eller Drillepinden
  3. Blindegang m/ blindebriller og evt. høreværn eller ”mohawkbane”
  4. Buffer aktivitet, hvis tid, lyst og vejret er med os

Valg af de nærmere friluftsaktiviteter vil blive gjort på dagen efter, hvordan vejret er, og derefter sammensat.

Alle ovenstående aktiviteter er med fokus på nøgleordene: Natur, bevægelse, samarbejde og velvære/ sundhed.

Klassens forberedelse

Klassen kan forberede sig ved, indledningsvis at drøfte, hvad der skal til for, at der er et godt samarbejde i klassen/ mellem personerne.

Hvad er samarbejde?

Flere personer der arbejder sammen omkring en opgave - for at skabe resultater!

  • Hvornår kræves dette?
  • Arbejde/ skole
  • Familie (forældre, kæreste, børn)
  • Holdsport (fx: Proff. foldbold)

Hvad skal der til?

Positivitet og "tro på det"

Påklædning

At eleverne er oplyst om, at de skal være praktiske påklædte fra let til moderat fysisk aktivitet og stillesiddende stunder - derudover passe til årstidens vejr. (regnjakke og støvler eller lign. er altid godt uanset vejret)

Aktiviteternes formål

Aktiviteterne har det formål, gennem friluftsaktiviteter, at give børnene gode oplevelser i naturen, via fysiske og jordnære aktiviteter, hvor de vil få en vigtig fællesoplevelse, som vil styrke og fremme personforståelse, samarbejde, kommunikation og den enkeltes personlige udvikling. Hjælpe med til, at ”organisere” klassen/mennesket, samt give lærerne inspiration og adspredelse fra hverdagen, hvor de ser børnene i et andet element og anden rolle – så de evt. kan overveje deres undervisningsdidaktik. Med naturen, som sparringspartner, arbejdes der med at fremme mangfoldigheden.

Lærerens rolle

Lærerens rolle er, at være observatør, og dermed kunne ”trække sig 10-20 skridt tilbage”, og observere på børnene i et nyt element, hvor deres personlige mekanismer til tider kommer overraskende til udtryk under udfordringerne. Fx: den stille pige – tager styringen. Og Fx: den urolige dreng bliver alvorlig, og tager ansvar eller noget helt tredje… Efter hver aktivitet ”evalueres” der KORT om, hvad der skete og blev oplevet - i den netop afsluttede aktivitet.

Foruden, at være observatør - forventes, at lærerne som kender børnene klarer evt. konflikter, toiletbesøg og praktiske forehavender. Natur- og friluftsvejlederen står for afviklingen af de planlagte friluftsaktiviteterne.

Under trekkingen imellem friluftsaktiviteterne vil der være naturvejledning om, hvad der kan spises i naturen, og hvad er der er af ”hjælpemidler”, lægende urter osv… – (bredviftede naturvejledning) Dette formidles i et ”militært/ Explorer islæt” – som et incitament for naturvejledningen.


Kommunikation/tale sammen

  • Lytte og tale (2 ører og 1 mund – 2 vejs kommunikation)
  • Tonefald/ sober tale
  • Kropssprog (fx: fuck finger)

Motivation, respekt og ledelse

  • Venlig/ imødekommende
  • Kreativ
  • Mangfoldighed (respektere kulturel forskellighed)
  • Konsensus (enighed blandt medlemmerne i et socialt system!)
  • Struktur

Målsætning og planlægning

  1. Kreativ
  2. Systemer/ struktur
  3. Aftaler/ færdigheder/ erfaringer (ideer vs. kritisk og al planlægning holder til første møde med virkeligheden...)

Aktiv deltagende

  • Engageret; tage ansvar, initiativ
  • fokus og handling
  • Hjælpe hinanden
  • Omsorg
  1. Delmålskontrol/ ”Tegn”
  2. Evaluering (SMTTE-model)