Bålmad: Fra gnist til bålmester 2

Beskrivelse

Sammen med naturvejlederen skal klassen arbejde med etablering af et godt madbål, vi skal ved hjælp af elevernes begyndende færdigheder med håndværktøjerne frembringe brugbart brænde og optændingsmateriale. Vi snakker desuden om andre brugsmuligheder for håndværktøjet, f.eks. at eleverne selv kan snitte en ske. Vi skal udforske vores viden om primitiv madlavning på bål, og prøve nogle af disse metoder af på bålet. Dette kunne være alt lige fra grillede muslinger i bålet eller plankebøf til steg i jordovn.

Vi skal lave en simpel ret på bål, dette kræver følgende

  • At vi kan lave det rigtige bål
  • Lave brænde og optændingsmateriale, hvilket kræver at vi kan håndtere en økse
  • At vi kender til brandtrekanten
  • At vi kender nogle gode simple opskrifter

Eleverne skal selv håndtere det nødvendige værktøj, som økser, knive, grydeskeer osv., der skal til for at lave et lækkert bålmåltid. Dette forløb handler rigtig meget om sikkerhedsmæssigt korrekt brug af økser og skærende værktøjer og etablering og optænding af den rigtige båltype, samt brugen heraf.

Eleverne skal gruppevis lave det rigtige bål til den type af mad, vi er blevet enige om at lave. Dette kunne eksempelvis være suppe, bagning af brød, muslinger eller noget andet simpelt, men godt! I udgangspunktet er det selvfølgelig eleverne, der selv skal lave maden ud fra en opskrift.

Formål

Kompetenceområde (FFM):

  • Madlavning – Eleven kan eksperimentere ud fra grundlæggende madlavningsteknikker
  • Idræt - Eleven kan anvende komplekse bevægelsesmønstre i udviklingen af en alsidig idrætspraksis
  • Håndværk og design - Eleven kan målrettet og sikkert anvende værktøjer, redskaber og maskiner til forarbejdning af materialer

Færdigheds- og vidensområder

  • Madtekniske egenskaber og håndværk
  • Natur- og udeliv
  • Håndværktøj og redskaber - Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer

Færdighedsmål

  • Eleven kan anvende komplekse teknikker og metoder i madlavning
  • Eleven kan vurdere om kvaliteter ved friluftsaktiviteter på land og i vand
  • Eleven kan beherske håndværktøjer og redskaber efter hensigt

Vidensmål

  • Eleven har viden om komplekse madtekniske egenskaber og metoder
  •  Eleven har viden om kvaliteter og kendetegn ved friluftsaktiviteter
  • Eleven har viden om håndværktøjers og redskabers anvendelsesmuligheder

Baggrundsviden

Forberedelse hjemmefra

I kan med fordel snakke lidt om udfordringerne omkring hygiejne i forbindelse med madlavning ved bål, hvor vi både skal håndtere bålet, brænde, råvarer, bestik og den færdige mad.

Perspektivering

Dette forløb kunne også indgå i et større forløb med f.eks. Bushcraft-, Jagt- eller Fjord til bord-forløb

Praktisk information

Denne aktivitet er den del af aftalen om aktiviteter til skoler og instutioner i Thisted og Morsø Kommuner. For institutioner fra andre kommuner koster hver aktivitet 4.000,- kr. excl. moms.

Forløbstype

Forløb med formidler

Målgruppe

8. klasse
9. klasse

Antal

30

Periode

Hele året

Varighed

4 timer

Kontakt naturvejlederen for at aftale tid og sted.

Emneområde

Natur og friluftsliv

Fag

  • Håndværk og design
  • Idræt
  • Madkundskab

Faciliteter

  • Mulighed for at spise medbragt mad
  • Mulighed for toiletbesøg
  • Handicapvenlige forhold

Yderligere oplysninger til faciliteter

Hos Nordvest Safari i Doverodde er der rigtig fine toiletforhold og madpakkerum. Hvis vi skal andre steder hen, kan vi selvfølgelig ikke garantere den samme service

Nordvest Safaris bålhytte i Doverodde. Skulle i have andre ønsker eller selv har et egnet sted, kommer vi gerne derhen.

Michael Ruby

Kong Gulerod, Vesterhavsvej 28, 7770 Vestervig, Denmark